28 Temmuz 2013 Pazar

Gezi Güncesi III - Fojnica(Fransisken) Manastırı

Bu sabah Fojnica'ya doğru yola koyulduk. Saraybosnadan yaklaşık 1.30 saat sürüyor. Yolda yeşilin nice tonuna rastladık. Her yer mi ağaç, çiçek olur Rabbim. Çok güzeldi. Dağları tepeleri tırmanarak Fransisken Manastırı'na ulaştık. Bu kadar uzaktan çekebilme fırsatım olmadığı için bu fotoğrafı kendi sitesinden aldım.
Ama manastır kapalıydı. Yenileme çalışmaları, tadilat varmış. O kadar yol geldiğimize mi üzülelim, meraklı gözlerle geri döneceğimize mi bilemedik. Tüm kapılar kapalı ve kapının birinde zil vardı. Zile bastık ve abim ingilizce derdimizi anlattı, müzeyi gezmek istediğimizi söyledi. Megafondaki ses kapalı olduğunu söyleyince, 'Ama biz Türkiye'den geldik, Ahdnameyi görmek istiyoruz' deyince 'bir dakika' dedi. Türkiye burada kilit isim. Birazdan 20li yaşlarda bir genç geldi, müzenin kapalı olduğunu, yalnızca Ahdnameyi gösterebileceğini söyledi. İçeri adım attığımızda ışıklar kapalı, bir tek biz varız, bir de sürüyle heykel, bayağı tüylerimiz diken diken oldu. Sanırım biz 3 kişi olunca ve abimle iyi muhabbet edince mi bilmem, biz tüm müzeyi gezme fırsatını yakaladık :) Neler yok ki.. Bosna'nın kültür mirası burada yatıyor. Çeşit çeşit tablolar, değerli taşlar, piyanolar, eski eşyalar, heykeller... Eserlerin fotoğrafını çekemedim tabi. Sonra bir kütüphaneye girdik. Başım döndü diyeceğim ama abartmıyorum, 500 yıllık el yazması kitaplar, Kuran-ı Kerim'ler, çoğu felsefe, din üzerine olan bir sürü eser vardı. Odanın o eski kitap kokusunu tarif bile edemeyeceğim. Yanarım yanarım buranın fotoğrafını çekemediğime yanarım.  Müzede, büyük olasılıkla bölgedeki en eski kitaplardan biri olan ve bazı Balkan ülkeleri ve zamanın önde gelen Bosnalı ailelerinin tarihi armalarının yer aldığı 1304 yılından kalma bir Arma Kitabı da bulunuyor. Kitabın sayfalarının kopyası bir odada sergileniyor.
Asıl bizim merak ettiğimiz Ahdnameye geldi sıra. Manastırın müze koleksiyonlarında, Fatih Sultan Mehmet'in Fransiskenlere güvenlik ve özgürlük teminatı veren Ahdnamesi bulunuyor. Bu belge, zamanın Fransiskenlerine Bosna Hersek'deki Katolikler arasında özgürce ibadet etme özgürlüğü vererek, bunun sonucunda da Bosna Katolikliğinin yüzyıllar boyunca korunmasına olanak sağlamıştır.Bu Ahd-name tarihin ilk insan haklarını düzenleyen sözleşmesi olarak biliniyor. Bir camın içinde orijinal belge sergileniyor.
Birer tane Ahd-namelerden satın alıp, rehberimize teşekkür ederek dışarı çıktık.

Böyle bir yere gelip de içeriyi gezemeyen insanlar adına gerçekten çok üzüldüm. Çünkü biz geldiğimizde de kapalı diye dönen birileri vardı. Rehberlik yapan gence ne zaman tamamlanacak bu tadilat diye sorunca bilmiyorum dedi. İçeride hiç bir çalışma yok üstelik. Anlayacağınız kafa iznine çıkmış çalışanlar, müze, manastır. İnşallah bir an önce ziyarete açılıp, bu muhteşemlikleri görmek isteyenleri kapalı kapılarla karşılamazlar.
 Manastır tepede olduğu için Fojnicayı ayaklarınızın altında demiyim ama, gözlerinizin önünde :)

Yoldan inerken bir ağacın köklerinde Meryem Ana olarak tahmin ettiğimiz bir heykel var çiçekler içinde.

Bir sonraki Travnik, Mostar ve Kravica şelaleleri gezimizde görüşmek üzere sevgili bloggerlar :) Umarım gördüğüm güzellikleri biraz da olsa yansıtabilmişimdir.